Kjørboregattaen 2018

KJØRBOREGATTAEN 2018 – rekorddeltakelse i årets regatta: 589 deltakende lag!

Still opp og hjelp til – dette blir gøy!

Vår egen tradisjonsrike Kjørboregatta i roing går av stabelen på Kjørbobanen mellom Kalvøya og Kadettangen lørdag og søndag 1. og 2. Sept.

Ved klubbens 100-års jubileumsregatta i 2017 deltok litt over 400 lag i løpet av de to dagene. I år er deltagelsen rekordhøy, med nesten 600 påmeldte lag (589).

Deltagerne kommer fra roklubber i hele Sør-Norge og så langt unna som Halden, Trondheim og Ålesund. Dette er nok fordi Kjørboregattaen har etablert seg som landets viktigste rekrutterings- og utviklingsregatta for yngre roere.

Arrangørklubben Bærum bidrar selv med mange unge roere, og har påmeldt over 90 lag. Dette er alt fra yngre, første-års roere fra 12 år og oppover, til våre nåværende EM- og VM-deltakere; samt Masters-roere med mange års erfaring.

Flere påmeldte deltagere er over 70 år; blant annet arrangørklubbens egen Alv Heitmann, som tidligere i år vant Europamesterskapet i sin aldersklasse for singlesculler.

Delta skal også klubbens «best trente mosjonist», Hilde Gudem som har fire kongepokaler og 25 NM-titler på merittlisten, og som i år stiller opp igjen i dobbeltsculler sammen med første års senior Synnøve Gillebo Foss.

Arrangementet gjennomføres fra kl 0900 til ca 1700 begge dager, med finaleløpene fra kl 1200 hver dag. Båtplassen er på Kalvøya og stadionområdet rundt Båtsportens Hus. Kalvøyabroen er stengt for gjennomfartstrafikk for lystbåter så lenge baneanlegget ligger ute og regattaen pågår.

Samtidig lanseres boka « Åretak gjennom 100 år» – en jubileumsberetning over klubbens mange oppturer – og noen nedturer – i løpet av de første 100 årene.