Julehilsen fra styret – for året 2023

For et år! Vi gleder oss allerede til neste år!

Sesongen 2023 er på hell, mens våre aktive utøvere allerede er godt i gang med å forberede neste års innsats. På tampen av året vil styret i Bærum Roklubb formidle til alle våre gode medlemmer en liten orientering om året som har gått, sammen med ønsker om en god jul. Vi synes alle våre medlemmer fortjener en hyggelig hilsen og takk for felles innsats, og fordi dette året har vært et meget begivenhetsrikt år i klubbens historie.

Fra venstre: Eskil Steinmoen, Alexander de Vos, Christian Riis, Ferdinand Tenden, Ask Bergman, Fay Lange, Michael Aasgaard-Khoury, Wilmar Graver og Elena Seres.

Sportslig kommer 2023 høyt opp på rankingen, i hovedsak på grunn av de mange gode resultatene fra vår store juniorgruppe. Målrettet, motiverende og sosiale treninger gjennom hele sesongen, ledet av ungdommenes fantastiske trenere resulterte i  6 gull, 1 sølv og 3 bronse i årets NM. Våre roere har representert Norge i Nordisk mesterskap, Coupe de la Jeunesse , Coastal beach sprint VM og i Junior-VM. I Junior-VM leverte Fay Lange (sammen med Ane Trøan fra Trondhjems) Norges beste plassering i noe internasjonalt romesterskap i dette året med en 5. plass i DU19 2X.

Ane Trøan t.v. og Fay Lange t.h.
NM-åttern 2023 som tok gull (HJU19)

I tillegg til å glede seg over årets prestasjoner, var det tid for feiring av fjorårets prestasjoner i år. Ungdomsutøverne i Bærum Roklubb som gjennom 2022 tok medaljer på nasjonalt nivå ble invitert på mottakelse til ordføreren i Bærum. Ingen andre idrettsklubber var i nærheten av å kunne stille med så mange som våre 14 roere med sine imponerende resultater.

Mange gjør en stor innsats for å gjøre klubben enda bedre og godt rustet for framtiden. Både på dugnader og ikke minst under Kjørboregattaen stilte alle opp for å hjelpe – det er viktig for klubben, for rosporten og for bidragsyterne. Kjørboregattaen i år ble en flott opplevelse. På tross av litt ruskevær hadde regattakoordinator Tomas Tenden minst 60 bidragsytere i sving for å arrangere en av de største (og beste, vil vi hevde) regattaene i Norge i år. Både de sportslige og økonomiske resultatene derfra er viktige for klubben. Kjørboregattaen er også den viktigste rekrutteringsregattaen for roing i Norge.

Det er gledelig å se at det stadig kommer nye personer som vil prøve å ro i klubben. For øyeblikket har vi treningstilbud for personer fra ca åtte til åtti år, og det er fortsatt ledig kapasitet. Alle medlemmer er velkomne til å delta. Vi har fått flere nye medlemmer i år, men vi har også mistet noen av klubbens store kjemper. Vår tidligere mangeårige formann Hans Christian Skalleberg og OL-deltakerne Arnfinn Larsen og Thor Nilsen (fra OL 1952) gikk bort i år. Thor Nilsen ble minnet lokalt, nasjonalt og internasjonalt som en kapasitet som utviklet rosporten i hele verden. Gøy å tenke på at han fikk denne inspirasjonen i sine tidlige år som roer for Bærum på «Danmark» (vår opprinnelige klubblokasjon).

Gjennom god organisering og flere oppgraderinger har vi også fått gode leieinntekter på utleie av selskapslokalet i Båtsportens Hus. De siste to årene har leieinntektene dekket driftskostnadene for klubbhuset. Det gjør at vi kan bruke mer av våre midler til den aktive idretten. Stor innsats fra trenere, medlemmer og foreldre med søknader om økonomisk støtte har også resultert i bevilgninger fra stiftelser og foreninger til nye båter og utstyr. Det blir nok igjen båtdåp under sesongåpningen 1. mai 2024. Alle er velkomne!

Vi arbeider også med å få økonomisk støtte til å oppgradere Kjørbobanen i Sandviksbukta. Dette er vårt idrettsanlegg som vi bruker til trening og konkurranse. Robanen er grunnlaget for klubbens eksistens og vi må sammen med kajakklubben sørge for aktiv bruk av dette og å holde anlegget i god stand og godt merket. Vi ønsker å rette en særskilt takk til den gjengen som har vedlikeholdt anlegget de siste årene, og vi håper flere medlemmer kan og vil hjelpe oss til sommeren når robanen forhåpentlig skal fornyes!

Nå ligger imidlertid isen over fjorden, det er snart jul og noen måneder til vi igjen kan sette båtene på vannet.  Styret vil takke alle medlemmer og støttespillere for sterk innsats gjennom hele året. Vi ønsker dere en aktiv og fredelig jul og nyttårsfeiring, og vi håper å se dere alle på klubben igjen i 2024.

Hilsen styret i Bærum Roklubb