Bærum Roklubb i Budstikka

Budstikka var på besøk og intervjuet noen av Bærum roklubbs nyeste medlemmer. Artikkelen ligger bak betalingsmur på budstikka.no men kan leses i sin helhet her.

Rekordmange tok årene fatt i Kjørboregattaen

På Kjørbo-regattaen i helgen stilte hele 92 båter fra Bærum roklubb til start.

Av de ti unge guttene som stilte til start på lørdagen, var hele syv av dem helt ferske i idretten. Oliver Nilsen (14) startet med roing i sommer, men kom på andreplass i finalen han rodde i regattaen.

– Det var veldig tungt i dag. Dessuten var det min første regatta, så jeg var ganske nervøs før start, sier Oliver etter målgang.

Han og kompisen hadde begge gått på judo tidligere, men uten at noen av dem hadde snakket sammen om å begynne på roing, sluttet de begge på judo og startet i Bærum roklubb samtidig.

Byttet judo med roing

– Det er jo et veldig bra miljø her. Det gjør at det blir utrolig gøy å holde på med både trening og regattaer. Jeg var godt trent i bena fra før, fordi jeg har holdt på med judo og orientering tidligere. Derfor ville jeg begynne med en idrett hvor man både får trent og brukt overkroppen mer, sier Oliver om grunnen til at han valgte roing som idrett.

For Noah Fangel (13) sin del var det noe annet som gjorde at judo ble byttet ut med roing.

– Det var ikke helt min stil å banke opp folk og kaste dem i bakken, så jeg tenkte at roing kunne være kult. Mestringsfølelsen man får når man blir bedre er det kuleste, for det er ganske vanskelig med balansen i starten, sier Noah.

Har blitt flere

Bærum Roklubb har hatt en skikkelig oppsving de siste årene. Det merker også de yngre utøverne.

– Det har bare blitt flere og flere som blir med. Da jeg startet for et par år siden var vi bare tre stykker, sier Brage Rognli (13).

Også han mener miljøet i klubben er grunnen til at så mange har begynt med roing.

– Vi har det gøy, og det er et godt miljø mellom alle her. Vi hjelper hverandre hele tiden hvis det er noe. Ellers er det moro fordi det er høy fart, da, mens det verste er å velte, sier Brage.

De tre guttene er alle usikre på hvor langt idretten vil ta dem, og vil ikke sette noen andre mål enn å se hva som skjer. Oliver vet derimot hva som skal til.

– Jeg må jobbe med teknikken videre for å bli bedre. Samtidig skal jeg prøve å få med kompiser sånn at de også kan begynne. De må vite at miljøet er godt her i klubben, og at vi har et veldig fint sted vi kan ro, sier han.

God trening

At den største helten innen roing er Olaf Tufte (to OL-gull), kommer kanskje ikke som noe sjokk.

Det er flere av de unge i Bærum Roklubb som tenker å satse fremover på idretten, og da gå i fotsporene til allerede gode roere fra klubben. En av disse er Caitlin Aalders (17). Hun er nå inne i sin tredje sesong for klubben.

– Det er helt klart at det var miljøet her som gjorde at jeg begynte med roing. Ellers var det vel egentlig på grunn av den gode treningen. Man får god kondisjon og det er mer en konkurranse mot seg selv enn det er mot andre syns jeg, og det liker jeg veldig godt, sier hun.

Til Polen

Nå skal hun og flere ut til Baltic Cup i Polen for å teste nivået mot internasjonale utøvere.

– Målet mitt før sesongen var å kvalifisere meg til Baltic Cup. Det klarte jeg, så jeg er veldig fornøyd med sesongen. Jeg vet at Tyskland, blant andre, har et veldig høyt nivå. Det skal bli gøy å se hva man får til mot internasjonale utøvere, for det har jeg aldri prøvd før, sier Caitlin.

Rolig roer: Noah Fangel (13) opplever at roing passer han bedre enn judo.

page3image1826240
page4image1826912

Første regatta: Olivier Nilsen deltok i sin første regatta – og tok en solid andreplass.

page4image1828480

Behjelpelig: – I Bærum roklubb hjelper alle hverandre, sier Brage Rognli (13).

page5image1813248

TREDJE sesong: Nå skal Caitlin (17) få prøve seg mot internasjonal motstand.

page6image1808096

Satser MOT BALTIC CUP: Caitlin Aalders (17, t.v.) Thea Aunaas (17) rodde dobbel, og ønsker å satse mot Baltic Cup.